Tijd om de bloemetjes buiten te zetten!

Tijd om de bloemetjes buiten te zetten!

 
 
Misschien kon je ook niet langer wachten en ben je al begonnen met het zaaien van eenjarige zomer- en snijbloemen. Of misschien is het helemaal nog niet bij je opgekomen?
Toegeven : ik heb helemaal geen groene vingers, de afgelopen jaren hielp ik af en toe bezig met het wieden van onkruid (en dan nog...) maar de tuin zegde me echt weinig; het beeld van mezelf met schop en hark is dan ook een unicum.
Afgelopen jaar is er voor mij heel wat veranderd, niet enkel mijn plotse interesse in voeding maar ik kreeg ook bewondering voor alles wat leeft en bloeit en dus ook voor bloemen en planten!
Daarnaast speelt m´n liefde voor vlinders hier ook een grote rol, ik kan er ontzettend van genieten om ze in het rond te zien vliegen; vrij, onbezorgd en altijd in stijl, echt iets om jaloers op te worden! Maar geef toe, het aantal vlinders neemt jaar na jaar af en dat vind ik een spijtige zaak! Vol goede moed stapte ik het tuincentrum binnen, vastbesloten om dit jaar een tuin vol kleur en hopelijk ook vol vlinders (en bijtjes!) te creëren!
De grond bij ons is vrij zanderig, ik bewerkte stukje voor stukje de plaatsjes waar we de bollen gingen zaaien en deed er nog wat verse potgrond en plantenvoeding bij (helaas foto´s nemen met handen vol potgrond en intussen de kinderen intomen lukte niet fantastisch dus jullie moeten je fantasie even aanspreken en er verse grond bij denken ;-) ).
 
 
  
 

Wie zaait die ... kan genieten!

Zelf bloemen zaaien vinden sommige mensen (mezelf inclusief)  maar een gedoe maar probeer het eens, het is zeker de moeite waard!
Ik ging samen met de kinderen aan de slag : de grond voorbereiden, gaatjes maken, zaadjes planten, harken en water geven; ze kunnen helpen bij ieder facet en ze zijn nog zo fier wanneer ze resultaat zien!
Wat heel handig is : de diepte van het zaadje en de afstand waarop ze ten opzichte van elkaar gezaaid moeten worden staat op de verpakking! Halleluja voor een leek als mezelf!
Vol ijver hielpen de kinderen mee, ik maakte de gaatjes zelf en zij mochten de bloembolletjes planten, de grond opharken en water (met extra voeding) geven.
Toegeven : Het is geen tripje op een enge achtbaan of een vrije val vanop de kermisattractie maar toch vind ik het best wel spannend! Iedere dag sta ik vol bewondering te kijken naar de groei van onze plantjes en ik ben héél erg benieuwd naar het resultaat!
 
 

Joehoe! een snelbloeiertje! ;-)

Een boeketje uit eigen tuin!

Daarnaast ben ik ook gek op een bloemenweelde : allerlei soorten "wilde" bloemen door elkaar, maanden na elkaar verrast worden door een nieuwe bloem en nieuw kleurtje dat ik bloei staat, ik wil het vast en zeker wel eens proberen! Je kan deze mooi combineren met allerlei vaste planten, maar je kunt er ook een apart pluktuintje mee maken! Ik kijk er al naar uit om  binnenkort zelf boeketten voor in huis samen te stellen!
 

De aardbei op de taart!

Als kers op de taart en terwijl we nu toch bezig waren, zaaiden we aardbeiplantjes om in de bloembak aan het speelhuisje van de meisje te hangen! Hopelijk kunnen ze deze zomer rechtstreeks smullen vanuit hun huisje! ;-)
 
 
 
To be continued!
 
En dan nu... met z´n allen naar het tuincentra!
 

Reacties