Happy Valentine!

14 februari komt eraan...
Niet dat wij (als koppel) daar echt mee bezig zijn maar de meisjes vinden het geweldig !
Een activiteit die me steeds is bijgebleven uit het kinderdagverblijf is het versieren hartjes uit zoutdeeg met knoopjes!
Ik hoor jullie al denken: "knoopjes! Zo gevaarlijk bij jonge kinderen!" maar uit ervaring kan ik zeggen : deze activiteit is al mogelijk bij kinderen vanaf 15 maanden! Uiteraard onder begeleiding!!
De herinnering aan de voldoening die het de kinderen gaf, allen super geconcentreerd bezig en niemand die maar een poging deed om zo een knoopje in z´n mond te stoppen... ik was super fier op "mijn kindjes"! Soms moet je de kinderen gewoon vertrouwen geven, ze kunnen al zoveel... Als je ze gewoon de kans geeft om het te proberen!

Om te beginnen maakte ik zoutdeeg :
2 tassen bloem, 1 tas zout en 1 tas water
deze goed door elkaar kneden en klaar is kees!

Ga op zoek naar knoopjes :
Grote, kleine, dikke, dunne, alle soorten kleuren,...
Je hoeft er zelfs niet naar de winkel om te lopen, iedereen heeft er wel wat in z´n schuif liggen!
Je kan deze activiteit aanpassen naar gelang de leeftijd van de kinderen:
De allerkleinsten biedt je de ietwat grotere knopen aan,
kleuters kan je bijvoorbeeld de knopen laten sorteren op kleur, vorm, grootte...


Geef ieder kind een stukje zoutdeeg en laat het naar hartenlust kneden (of knoeien).
Want ook dit is super belangrijk voor hun ontwikkeling!
Het losmaken van de vingers, het voelen aan een materiaal... misschien zelfs ook eens proeven van dit materiaal : helemaal niet erg!

Vorm het deeg om tot 1 groot hart!
Samen of alleen voor de oudere kinderen.

Laat de kinderen het hart naar hartenlust versieren!
Laat hun fantasie de vrije loop!
Niets moet, alles kan!
Let er wel op dat de knoopjes goed ingedrukt worden in het zoutdeeg!





Leg de hartjes op een stukje bakpapier en bak het een uurtje in de oven op 120 graden.




Laat goed afkoelen en uitharden.

Spray een laagje doorzichtige vernis op het hartje.

Afwerking.
Ik koos ervoor om dit mooie hart in te kaderen.
De kids beschilderden de binnenzijde van een doos en ik plakte het hart (met een stevige lijm laag!) vast. Laat een dagje opdrogen en geniet van dit prachtige kunstwerk in huis!
Wie goed kan lezen... de oudste dochter van 6 schreef haar naam met de knoopjes! Een hele klus maar mega fier!

 


Reacties