Kleine klusjes

 
 
Kleine klusjes hier en daar zorgen ervoor dat je de hele dag
van hot naar her loopt om tegen de avond gewoonweg weer vooraan te beginnen.
Heel frustrerend om steeds het gevoel te krijgen dat je geen meter opschiet
en "die kleine monstertjes" achter je rug er terug gewoon een boeltje van maken.
Ik had er stilaan wel genoeg van...
een beetje hulp hier en daar zou heel wat verschil maken.
 
Daarom besloot ik een klusjes - bord te maken,
aangezien de kleintjes nog niet kunnen lezen
werkte ik met symbooltjes.
Ik lamineerde de symbooltjes en het "wekelijkse klusjes" - blad ,
knipte ze uit en werkte met velcro;
op die manier kan ik makkelijk aanpassen.
 
Mijn jongste kindjes zijn 3 en 4 jaar,
hen laat ik ongeveer 2x per week makkelijke taakjes uitvoeren
zoals : de brievenbus ledigen, knuffels in bed gaan leggen,
helpen afstoffen, de tafel dekken,...
Voor de oudsten van 6 en 12 worden het dan weer 3 taakjes per week:
vaatwas ledigen, tafel afruimen, stofzuigen, sokken sorteren, ...
 
Uiteraard stop ik er iedere week ook een "leuke" klus bij :
de hond om beurt eten geven of mee gaan wandelen...
Om dit allemaal wat te stimuleren krijgen ze per uitgevoerde taak een knikker.
Wanneer ze 20 knikkers verzameld hebben mogen ze een klein geschenkje kiezen.
Extra knikkers kunnen verzameld worden door flink te luisteren,
extra te helpen, flink naar bed te gaan maar ze kunnen er eveneens eentje kwijt raken wanneer ze het helemaal te bond maken.
 
Na enkele weken proberen moet ik zeggen dat ze echt wel gemotiveerd zijn om knikkers te verdienen en ze helpen met een lach. Het is gewoon een kwestie van volhouden... vooral dan voor de mama :-).
 
Benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Liefs,
 
Mammiemade
 

Reacties